09.05.2015

Aniversarea Muzeului Satului - 79 de ani de la înfiinţare Feminitate şi împodobire, expoziţie de etnografie, 16 mai



,,Regele Carol adusese logodnicii nepotului şi surorilor ei prea frumoase costume ţărăneşti; era singurul lucru palpabil ce-l aveam din acea ţară a Răsăritului cel apropiat. Erau minunat cusute, cu fir de mătase şi ne găteam adesea cu ele, pentru plăcerea celor doritori să afle în ce ţară ne ducem; dar nu ştiu dacă acele podoabe, atât de pitoreşti, făceau să le sară în minte o imagine mai clară a hărţii Europei”. (Regina Maria a României, Povestea vieţii mele)
                                                                                                           

Feminitatea este conform definiţiilor seci, dar mai ales reci ale dicţionarelor „totalitatea trăsăturilor care constituie specificul caracterului feminin.”
Şi totuşi ...
Nuanţele feminităţii sunt cu mult mai multe, iar provocările ei sunt deseori imposibile şi chiar enervante sau superficiale pentru femeia secolului XXI care oscilează între carieră şi familie, între carieră - familie - EU, între cariera suav feminină a tradiţionaliştilor (cratiţă - copil - soţ) sau cea acaparată, prin forţa feminismului, de la dragii de bărbaţi (manager, afacerist - ă, poliţist - ă, ofiţer - easă, politician - că etc.).
Firesc apare întrebarea - este feminitatea un dat exclusiv al femeii? Nu cumva putem fi acuzaţi de discriminare dacă răspunsul va fi afirmativ? Dacă este Ziua mamei şi apoi a tatălui, de ce nu şi feminitate feminină şi feminitate…masculină? Trebuie doar să fii sensibil, iubitor, intuitiv, cu spirit de sacrificiu de sine  dar şi smerit, cu ochii veşnic plecaţi şi surâsul misterios ascuns sub culori diafane de mătăsuri moi sau evantaie pictate… normal „hand made”!
Sunt şi femei lipsite de feminitate, spun unii. Adică nu neapărat urâte, ci lipsite de ceva în felul în care vorbesc, merg, privesc, gesticulează, se îmbracă …( „băieţeşte”).
Cum putem defini deci feminitatea? Poate acel „je ne sais quoi” care rămâne ca o aură în jurul femeii, creşte din interior şi se citeşte în ochi, în gesturi şi cuvinte, dar şi în răceala unor răspunsuri necesare. Lăsând la o parte definirea imposibilă a inefabilului putem considera că feminitatea este şi/sau mai ales, o problemă de identitate de gen, dar şi una de valorizare.
Femeia satului, harnică şi bogată sufleteşte, transformă viaţa în vis, iar spaţiul în cămin. Ea este ACASĂ aşa cum este mama, bunica, soţia, iubita din CASĂ. Transformatoare de spaţii şi mentalităţi, femeia este sufletul şi frumuseţea casei. Amprenta ei se află pe lucruri, cusute cu migala în nopţi lungi de iarnă, iubirea ei se află în culori cusute pe cămăşile de nuntă ca şi pe cele de moarte,  mireasma ei se află în colţul cu icoanele, alături de cea a busuiocului cu care se confundă. Trudită dar şi frumoasă, femeia satului românesc a ştiut să atragă privirile prin eleganţă şi …împodobire.
Ce este mai important pentru viaţa Femeii? Eterna poveste a antropologiei culturale. Soţul, casa, copiii. Viaţa ca şi moartea, căci de nuntă dar şi de înmormântare se ocupa femeile din sat, din comunitate, din familie. Lângă duioşia privirii aruncată chipului femeii adăugăm împodobirea de tip românesc: salbe, flori, bete, marame şi ştergare, fote şi ii cusute de mâna EI. Toate reunite într-o expoziţie frumoasă, cu obiecte purtate de regine (costumul purtat de regina Maria  se afla la loc de cinste în colecţiile noastre), dar şi de femeile satului, liantul care asigură vitalitatea şi continuitatea familiilor. Pe pereţi suntem înconjuraţi de portrete de femei, iar în sală, pe manechine sau în vitrine, podoabele trupului lor, izvorâte din adâncul sufletului lor iubitor de frumos şi al minţii creative şi inspirate. Împreună toate aceste obiecte nu alcătuiesc un Lidice fără viaţă, ci evocă oameni, timpuri, dar şi idei care au capacitatea de a trezi la viaţă ...TIMPUL .
„Feminitate şi împodobire” este o expoziţie dedicată femeii din satul românesc fără de care Casa noastră de la şosea (Muzeul Satului) de la a cărei ctitorire se împlinesc 79 de ani, nu ar fi fost atât de frumos…împodobită. În aceeaşi măsură este o expoziţie dedicată celor care au visat şi creat acest frumos sat din Bucureşti - Dimitrie Gusti, Gheorghe Focşa, H. H. Stahl, Traian Herseni,  V. I. Popa şi toată elita culturală a perioadei interbelice alături de care stau la loc de cinste multe generaţii de ţărani şi multe generaţii de specialişti. Actul de naştere al Muzeului Satului Românesc (acum Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”) este astfel semnat de Rege dar şi de Ţară!

Conf. univ. dr. Paula POPOIU


Expoziţia va putea fi vizitată în perioada 15 mai – 15 iulie, de miercuri până duminică, între orele 10.00 – 18.00, în Sala Gheorghe Focşa, Sos. Kiseleff nr.28.