Sâmbătă, 22 iunie, ora 18:00
Scenă, Muzeul Național al Satului ”Dimitrie Gusti”
Născută în Jaipur, Sharmila Sharma provine dintro
familie de artişti.
Tatăl ei este muzician şi cântăreţ de muzică tradiţională, iar mama este dansatoare de Kathak şi, de asemenea,
cântăreaţă de muzică tradiţională. Prima apariţie pe scenă a Sharmilei Sharma, la vârsta de trei ani, a coincis cu prima sa participare la un concurs de dans, prestaţia sa a cucerit publicul şi a fost răsplătită cu premiul întâi.
După o pregătire
iniţială în artele dansului tradiţional din partea de nord a Indiei, cât şi în arta dansului Kathak însuşită de la mama sa Tara Sharma, Sharmila sa alăturat
renumitei Kathak Kendra din New Delhi, unde, de asemenea, a învăţat arta muzicii clasice hindustani și percuția la instrumentul tabla.
Talentul său a înflorit
sub aripa protectoare a artiştilor Pandit Rajendra Kumar Gangani (stilul Jaipur) şi Pandit Birju Maharaj (stilul
Lucknow ). Sharmila
a devenit dansatoare profesionistă la vârsta
de 14 ani şi de atunci încântă
publicul cu dansul său în cadrul a numeroase festivalurilor
naţionale şi internaţionale.
Sharmila sa stabilit în Paris în 1993, unde, încă de atunci, predă arta dansului
Kathak. Ea organizează workshopuri şi spectacole de Kathak în mod regulat. Shamila este o dansatoare
aflată mereu în mişcare, călătoreşte şi are numeroase
spectacole în Europa şi India , locuri unde arta
sa este apreciată de către cunoscători şi publicul larg.
Dedicânduse unei forme de artă riguroasă
din punct de vedere tehnic şi care abundă în virtuozitate, Sharmila
este în permanenţă preocupată cu găsirea de noi modalităţi necesare pentru aşi dezvolta creativitatea artistică prin inteligenţa şi sensibilitatea delicată
care îi sunt caracteristice. Ea declară: “Îmi place să înfăţişez şi să sculptez
noi imagini pe scenă prin dansul meu.”
Sharmila nuşi poate imagina existenţa ei fără dans, o arta pe care ea o consideră a fi
“partenerul ei de viaţă” şi esenţa existenţei sale.
Kathak este unul dintre cele şase dansurile
clasice majore ale Indiei. De asemenea, kathak se numără printre cele mai dinamice
arte teatrale din lume. Cuvântul Kathak este derivat din katha, care
înseamnă “arta de a spune o poveste.”
Dansul Kathak datează de mai multe secole, începuturile sale sunt legate de grupuri de oameni care, în călătoriile lor, răspândeau povestiri
filosofice prin intermediul cântecelor şi al dansului. Ei au fost cunoscuţi sub numele de “kathakas”. În timp, ei au transmis acest obicei din generaţie
în generaţie şi în secolul
al XIIIlea o nouă formă de dans a luat naştere.
Cu toate acestea,
încă de la începuturile sale, Kathak a suferit multe modificări şi completări. În timpul mişcării
Bhakti din secolele
al XVlea şi al XVIlea,
asemenea altor stiluri de dans, Kathak sa
lăsat influenţat de această artă întro mică măsură. Kathak a ajuns inclusiv săi încânte pe mai marii Imperiului Mogul şi în continuare a preluat influenţe
din afara graniţelor sale artistice, cum ar fi cele persane.
Caracteristica chakkara
(rotire), văzută astăzi în Kathak este, de fapt, derivată
dintrun stil de dans popular în Orientul
Mijlociu. Cu atât de multe schimbări incorporate, Kathak a început
să fie văzută mai degrabă ca sursă de divertisment, nu ca o formă de a venera zeii. Sub Rajul
britanic, popularitatea Kathakului a scăzut enorm, deoarece a fost considerat
ca fiind ceva vulgar şi doar curtezanele aveau voie să practice Kathak. În ciuda acestui decline,
în secolul al
19lea a existat o creştere
bruscă de şcoli Kathak în ţară .
La
început, costumul pentru acest dans era format dintrun sari, dar, mai târziu, femeile
au început să poarte o fusta lungă şi o bluză asortată.
Este cunoscută sub numele de lehengacholi; foarte asemănătoare cu ‘ghaghra’. Cu toate acestea,
casa de dans Lucknow a adoptat o ţinută cu totul diferită. Este cunoscută ca stilul “Anarkali”, care este foarte asemănătoar cu ‘churdidaar’ kameez ‘. Acesta costumaţie a fost accesorizată cu un accesoriu
mic cu pene pentru cap şi o vestă sau o curea. Machiajul aferent
dansului este concentrat pe evidenţierea caracteristicilor faciale, în special
ochii şi buzele.
Spre deosebire de alte forme de dans clasic,
Kathak pune accentul
mai mult pe jocul picioarelor. Un dansator trebuie săşi controleze mişcările picioarelor în funcţie de ritmul muzicii. Mişcările mâinilor sunt foarte puţine pentru acest stil de dans. Uneori un dansator de Kathak nu trebuie săşi limiteze mişcările
paşilor, ci poate schimba ordinea de paşilor după propriul
plac.