Joi, 20 iunie, 17:00 – 19:00 – Concert
Vineri, 21 iunie, 10:00 – 13:00 – Workshop
Scenă, Muzeul Național al Satului ”Dimitrie Gusti”, București
Muzica clasică indiană , veche de milenii,
a fost întotdeauna o formă frumoasă, divină,
de a preamări zeii. Aceasta
înglobează un număr infinit de „Raga” (care în muzica clasică occidentală corespund diferitelor game), bazate pe reguli specifice, fiecare dintre ele exprimând diferite sentimente, emoții, toate acestea fiind cunoscute ca cele 9 „Ras” ale literaturii clasice indiene, muzicii si dansului indian.
„Ra” inseamnă
„ energie”, „Ga” inseamnă
„ care se mișcă”. Se spune că „Raga” antice au fost create de sfinți, care, în meditația lor, erau capabili să audă sunetele
create de mișcarea energiei divine, cunoscută
sub numele de Kundalini (energia
divină care rezidă în fiecare ființă umană).
„Raga”, prin mișcarea notelor ( „swara”
– sanscrită) în eter (aakash) poartă energia
divină, contribuind la elevarea constiintei ascultătorilor, facându-i astfel să experimenteze o nouă dimensiune.
Khayal este un gen bine cunoscut
in muzica clasică Hindustani (muzica clasică din nordul Indiei). Terminologia sa vine din arabă, însemnând
„imaginație”, ceea ce descrie principala trăsătură
a muzicii clasice Hindustani: libertate totală în timpul interpretării, lăsând o mare oportunitate pentru improvizație. Artistul este o personalitate completă , întrucât în timpul interpretării muzicii
el nu este numai cel ce cântă, ci și compozitorul și dirijorul, dezvăluind
Raga în funcție
de starea sa interioară. Solistul
folosește
compoziția
ca materie primă pentru improvizație, acompaniat de harmonium (instrument cu clape, asemanator pianului in muzica occidentala) sau un instrument
cu coarde si arcuș precum vioara sau „sarangi” și un set de două tobe de mână (numite „tabla”)
.
Khayal se bazează pe o compoziție de 48 linii, numită „bandish” (în muzica vocala)
sau „gat” (în muzica instrumentală), constand
în două părți principale – shtai și antara, în care artistul,
în timp ce interpretează „Raga” în cele trei tempouri
(layas), improvizează în libertate totală.
Acest lucru dezvaluie capacitatea creatoare a artistului, atunci când el devine purtător al muzicii divine.
Interpretarea khayal se face prin aalap, bolaalap, taan, bol taan, etc. Sunt folosite de asemenea tehnici specifice precum khatka meend , kan , murki, etc.
Smt. Mahua Mukherjee (vocal)
Smt. Mahua Mukherjee este înzestrată cu o voce puternică şi melodioasă, care îi permite să interpreteze cu mare măiestrie
stilurile Khayal şi Thumri ale muzicii Hindustani.
Interpretările sale emoţionante de Ragas au uimit publicul de numeroase
ori şi a făcut ca ea să
fie foarte apreciată în universul muzicii indiene. Mahua Mukherjee este o artistă
de o mare valoare, prezentând cu măiestrie diferite
stiluri muzicale, precum:
Khayal, Thumri, Kajri, Chaiti, etc. Interpretările sale se remarcă prin prezentarea sistematica a structurii ragasurilor,
creativitate in expunerea
frazelor muzicale, expresia
unei game variate de emotii si sentimente.
Apartinand stilului
Patiala Gharana, Smt. Mahua Mukherjee
a avut onoarea să studieze
muzica clasica Hindustani
sub indrumarea lui Pandit Ajoy Chakraborty ji, cel mai renumit exponent
al Patiala Gharana,
iar cea semiclasică sub indrumarea
lui Smt. Shipra Basu.
Mahua a cântat în numeroase spectacole prestigioase, printre care şi “Bharotio
Nandonik
Parishad”, care se află sub patronajul
statului indian.
Este de menţinut că muzica ei este difuzată
în mod regulat de ALL INDIA RADIO şi că este o artistă recunoscuta de Consiliul Indian pentru Relaţii
Culturale.
Ea a fost răsplătită cu distincţiile “Sangeet
Prabhakar” şi “Sangeet
Visharad”, de către Pracheen Kala Kendra. Talentul ei la impresionat şi pe Regele Hiderabadului Nizam Raja, acesta a invitat-o
să cânte în palatul său. Vocea sa deosebită şi de o rezonanţă nemaiîntâlnită face ca ea să se bucure de succes în India şi în străinătate.
Smt. Mahua Mukherjee a sustinut numeroase
concerte atat in India cat si in strainatate. Anul
2008 marcheaza
inceputul turneelor sale in Europa Occidentala, preilej
cu care a raspandit muzica clasica indiana in tari precum Elvetia,
Belgia, Franta, Italia, Germania , etc. Anul acesta se va afla pentru prima data in Romania .
Sanjay Kansa Banik (tabla)
Sanjay Kansa a început
studiul artei Tabla la frageda vârstă de 6 ani. Primii paşi în această artă i-a făcut alături de Sri Goutam şi a continuat să studieze alături
de Prof. Dulal Ch. Natto de la “Benaras Gharana”
(Scoală de Tabla). Prezenţa sa scenică şi carisma de care dă dovada face ca spectacolele sale să fie unice. Puritatea
şi claritatea notelor,
frazelor şi ritmurilor
(Bols, Banis
& Layakaris)
reproduse de Sanjay încântă simţurile
tuturor pasionaţilor de muzică.
Particularitatea sa artistică se remarcă în prestaţia la “Bayan” (toba pentru mâna stângă).
Sanjay a susţinut spectacole
în cadrul a numeroase evenimente de pe tot cuprinsul Indiei,
dar şi în ţări europene
(Germania, Olanda, Italia, Elveţia, Anglia , Franţa). Muzica sa a fost admirată de
ascultători, colegi de breaslă şi critici.
Sanjay a obţinut numeroase
distincţii printre care: ”Sangeet Bhushan”
(Chandigarh , India ), “Sangeet
Prabhakar” (Allahabad , India ), “Sangeet
Ratna” (Kolkata , India ), ”Talmani”
(Mumbai ,
India ).
De asemenea,
el a câştigat numeroase premii
în cadrul unor concursuri naţionale şi regionale. Sanjay nu este doar un strălucit
interpret de Tabla, ci şi un student remarcabil şi un bun cunoscător al artei muzicale.
Este câştigătorul prestigiosului “Nirod Baran Smriti Puraskar” pentru rezultatele deosebite cu care a absolvit şcoala de Tabla din cadrul Universităţii Rabindra Bharati, Calcutta în anul 2000. Pentru următorul
ciclu de studii al şcolii de Tabla el a fost răsplătit
cu medalia de aur în anul 2001. De asemenea,
Sanjay a fost răsplătit cu calificativul plus bine pentru
calităţile sale artistice
de către postul de radio: The All India Radio, Calcutta , care a emis numeroase înregistrări ale sale, care s-au dovedit a fi foarte îndrăgite
de către ascultători.
Sanjay trăieşte
de 2 ani în Roma, Italia. Aici el a avut spectacole alături de faimoasa
orchestră Orchestra di Piazza Vittorio
& Agricantus şi predă frumoasa
sa artă, Tabla.
Mihai Sturza (bansuri și harmoniu)
A studiat sitarul și muzica vocală sub îndrumarea lui Pt. Gopal Pathak în Kanpur , Uttar Pradesh, în
anul 2000. Gopal Pathak, pandit în limba sanscrită și în sitar, a împărtășit cu el atât experiența sa
muzicală, cât și cunoașterea filosofiei și a mitologiei, esențiale pentru înțelegerea muzicii clasice indiene, care are la bază spiritualitatea.
În anul 2005 și-a continuat
studiile la harmoniu,
avându-l ca profesor
pe faimosul violonist
și compozitor Pt. Prabhakar Dhakde din Nagpur , Maharashtra , reprezentant al tradiției Patiala Gharana. Tot acolo a început să studieze și instrumentul bansuri. În 2009 a mers la Bangalore , Karnataka, pentru a aprofunda
studiul muzicii instrumentale la bansuri împreună
cu Shaktidhar Iyer, un tânăr maestru, discipol al legendarului muzician la bansuri și shehnai, Pt. Rajendra Prasanna, pe care l-a întâlnit în Bangalore .
A participat
la sute de concerte atât în România,
cât și în Europa, alături de grupul „Sangeet
Lahari” (pe care l-a fondat în 2001), dar și individual. În 2003 a lansat albumul „Ananda Lahari”.
Mihai abordează
cu umilință muzica, folosind fiecare oportunitate pentru a învăța și pentru a-și lărgi înțelegerea muzicii clasice indiene.
Anne Marie Ene (vioară)
Membră a Orchestrei de Cameră a Radio România,
Anne Marie Ene a absolvit Universitatea
Naţională de Muzică din Bucureşti
(1995) Trinity College London şi Gandharva Mahavidyalaya din New Delhi. Shri Mataji Nirmala Devi i-a recomandat să studieze muzica clasică indiană . În India , Anne Marie a studiat cu Prof. Joy Shrivastav, violonist al All India Radio şi Dr. Swarna Khuntia. A fost invitată
ca si maestru de concert la Delhi Symphony Orchestra
(2002-2003) şi colaborează
cu cele mai bune orchestre din România. Cariera
ei solo include muzică de cameră, recitaluri
solo şi concerte de muzică clasică indiană în România si în străinătate.