De-a lungul vieţii sale a ocupat funcţii importante
în plan academic, cultural, politic şi social. A
fost şi a rămas, Profesor, toate
celelalte activităţi ale sale găsindu-şi rost şi temei în exigenţele carierei
lui profesorale guvernată de îmbinarea dinamismului cu obiectivitatea
Poate cel mai însemnat lucru pe care la-a făcut este faptul că dăruit celor ce au trecut şi trec prin Bucureşti, au locuit sau locuiesc aici, români şi străini deopotrivă, un sat - simbol al tuturor satelor din România - Muzeul Satelor Româneşti - unde vizitatorii regăsesc şi astăzi liniştea ptriarhală a aşezărilor de la munte, deal, câmpie sau mare, frumosul izvorât în clipele de răgaz din mâinile aspre ale săteanului, bucuria vieţii la ţară şi, mai ales, o veritabilă lecţie de patriotism.
În urmă cu aproape opt decenii Dimitrie Gusti şi-a imaginat un muzeu sociologic, considerat de contemporanii săi şi de specialiştii în muzeologie drept o premieră mondială.
După douăzeci de ani de la fondare, în1946, Gusti scria: „Însemnătatea lui pedagogică, socială şi naţională, tocmai prin caracterul de document viu, al stărilor în fiinţă, cu înregistrarea tuturor schimbărilor aduse de dezvoltarea economică şi culturală” ar fi fost „cu desăvârşire, în afară de aceea a muzeelor de etnografie sau de artă naţională”.
Istoria a curmat nemilos gândul marelui savant de a realiza nu unul ci două muzee, cel al satului de început de veac douăzeci şi cel care să redea ideile ştiinţifice novatoare, desprinse din anii de studiu îndelungat asupra comunităţilor rurale, satul Model.
Transformat succesiv, muzeul care poartă astăzi numele celui care cu generozitate i-a dat viaţă, este în continuare lecţia vie şi intuitivă pusă în slujba celor care studiază sau a celor care, în căutarea linişti interioare şi a frumosului, îi trec pragul.
Dimitrie GUSTI (13 februarie 1880- 30
octombrie 1955), filosof, sociolog, estetician a fost, rând
pe rând, publicist, conferenţiar, preşedinte al Institutului Social Român,
director al revistei “Arhiva pentru ştiinţa şi reforma socială”, director al
Casei Culturii Poporului, academician, vicepreşedinte şi apoi preşedinte al
Academiei Române, preşedinte al Casei Autonome a Monopolurilor, preşedinte al
Oficiului Naţional al Cooperaţiei, preşedinte al Societăţii de Radiodifuziune,
decan al Facultăţii de Litere, ministru al Instrucţiei Publice, director
general al Fundaţiei Culturale Regale „Principele Carol” şi autor de lucrării
cu conţinut didactic; a fost şi a rămas, Profesor,
toate celelalte activităţi ale sale găsindu-şi rost şi temei în exigenţele
carierei lui profesorale guvernată de îmbinarea dinamismului cu obiectivitatea;
principala sa atenţie s-a îndreptat asupra studenţilor, pe care s-a străduit
să-i deprindă cu mânuirea instrumentelor şi a tehnicilor de lucru, a
literaturii de specialitate, în aşa fel încât aceştia, ajunşi la rândul lor
specialişti, să poată creea ei înşişi, ştiinţă; a conceput o metodă originală
de cercetare a unităţilor sociale, simultan obiectivă, erudită şi concretă, pe
care a aplicat-o, el însuşi, la studiul societăţii româneşti; a organizat
cercetările sociale în cadrul universitar şi în afara lui, făcând, prin
Institutul Social Român, educaţia unei întregi generaţii, deschizând drumul
cercetărilor privind problemele sociale. Prin cursuri, conferinţe, seminarii şi
campanii de lucrări, a format cercetătorii vieţii sociale şi specialiştii în
diferite domenii ale ştiinţelor sociale, capabili să înţeleagă ansamblul
fenomenelor în care se integrează disciplina lor, deprinzându-i cu condiţiile
muncii ştiinţifice: informaţia bibliografică, utilizarea corectă a
materialului, ţinuta demnă şi obiectivă a discuţiilor; ca profesor şi decan, a
organizat viaţa universitară, înfiinţând numeroase instituţii de orientare şi
ajutorare studenţească; în calitarea sa de director al Casei Culturii Poporului
şi apoi al Fundaţiei Culturale „Principele Carol”, s-a aplecat asupra culturii
poporului. A întreprins o acţiune vastă, neobosită şi entuziastă, de reformă
socială, pentru organizarea vieţii culturale româneşti, prin cooperarea
specialiştilor şi prin stimularea activităţii creatorilor de valori, urmărind,
în acelaşi timp, organizarea culturii înalte, a culturii poporului şi a
cooperării dintre elite şi popor; a organizat cultura superioară (Academia
Română, Senatul cultural, bibliotecile publice), înlesnind cooperarea
intelectuală internaţională (schimburi intelectuale cu asociaţiile sociologice
străine şi cu fundaţiile sociale internaţionale, conferinţe, congrese
internaţionale); a organizat cooperaţia, în calitatea sa de preşedinte al
Oficiului Naţional al Cooperaţiei; ca preşedinte al nou apărutei instituţii,
Radiodifuziunea, a înfiinţat “Universitatea Radio”, adevărată tribună a
intelectualităţii româneşti interbelice, o mare provocare atât pentru
ascultătorii veniţi în contact pe calea undelor cu elitele intelectualităţii,
cât şi pentru moderatorii nevoiţi să-şi adapteze stilul şi tematica
conferinţelor astfel încât să fie pe înţelesul tuturor receptorilor, care se
încadrau în diferite categorii sociale şi care aveau un grad diferit de
pregătire, de la analfabeţi până la intelectuali; organizator şi conducător al
campaniilor de cercetări monografice, al echipelor studenţeşti ale Fundaţiei
Regale „Principele Carol” şi al revistei “Sociologie românească”, a militat
pentru cunoaşterea concretă a realităţilor româneşti, şi îndeosebi pentru
îndrumarea intelectualilor spre cunoaşterea vieţii satelor, ca şi pentru
ridicarea culturală a acestora, cu ajutorul muncii organizate a elitelor
culturale; a organizat propaganda culturală a ţării prin participări prestigioase
la Expoziţiile Internaţionale de la Barcelona şi Dresda şi Expoziţiile Universale de la Paris şi New York.