13.06.2013

Muzică clasică indiană Hindustani în stilul Khayal


Joi, 20 iunie, 17:00 19:00 Concert
Vineri, 21 iunie, 10:00 13:00 Workshop
Scenă, Muzeul Național al Satului ”Dimitrie Gusti”, București


Muzica clasică indiană, veche de milenii, a fost întotdeauna o formă frumoasă, divină, de a preamări zeii. Aceasta înglobează un număr infinit de „Raga” (care în muzica clasică occidentală corespund diferitelor game), bazate pe reguli specifice, fiecare dintre ele exprimând diferite sentimente, emoții, toate acestea fiind cunoscute ca cele 9 „Ras” ale literaturii clasice indiene, muzicii si dansului indian.


„Ra” inseamnă energie”, „Ga” inseamnă care se mișcă”. Se spune „Raga” antice au fost create de sfinți, care, în meditația lor, erau capabili audă sunetele create de mișcarea energiei divine, cunoscută sub numele de Kundalini (energia divină care rezidă în fiecare ființă umană).
„Raga”, prin mișcarea notelor ( „swara” sanscrită) în eter (aakash) poartă energia divină, contribuind la elevarea constiintei ascultătorilor, facându-­i astfel experimenteze o nouă dimensiune.


Khayal este un gen bine cunoscut in muzica clasică Hindustani (muzica clasică din nordul Indiei). Terminologia sa vine din arabă, însemnând „imaginație”, ceea ce descrie principala trăsătură a muzicii clasice Hindustani: libertate totală în timpul interpretării, lăsând o mare oportunitate pentru improvizație. Artistul este o personalitate completă , întrucât în timpul interpretării muzicii el nu este numai cel ce cântă, ci și compozitorul și dirijorul, dezvăluind Raga în funcție de starea sa interioară. Solistul folosește compoziția ca materie primă pentru improvizație, acompaniat de harmonium (instrument cu clape, asemanator pianului in muzica occidentala) sau un instrument cu coarde si arcuș precum vioara sau „sarangi” și un set de două tobe de mână (numite „tabla”) .


Khayal se bazează pe o compoziție de 4­8 linii, numită „bandish” (în muzica vocala) sau „gat” (în muzica instrumentală), constand în două părți principale – shtai și antara, în care artistul, în timp ce interpretează „Raga” în cele trei tempo­uri (layas), improvizează în libertate totală. Acest lucru dezvaluie capacitatea creatoare a artistului, atunci când el devine purtător al muzicii divine.


Interpretarea khayal se face prin aalap, bolaalap, taan, bol taan, etc. Sunt folosite de asemenea tehnici specifice precum khatka meend , kan, murki, etc.


Smt. Mahua Mukherjee (vocal)

Smt. Mahua Mukherjee este înzestrată cu o voce puternică şi melodioasă, care îi permite să interpreteze cu mare măiestrie stilurile Khayal şi Thumri ale muzicii Hindustani.
Interpretările sale emoţionante de Ragas au uimit publicul de numeroase ori şi a făcut ca ea
fie foarte apreciată în universul muzicii indiene. Mahua Mukherjee este o artistă de o mare valoare, prezentând cu măiestrie diferite stiluri muzicale, precum: Khayal, Thumri, Kajri, Chaiti, etc. Interpretările sale se remarcă prin prezentarea sistematica a structurii ragas­urilor, creativitate in expunerea frazelor muzicale, expresia unei game variate de emotii si sentimente.


Apartinand stilului Patiala Gharana, Smt. Mahua Mukherjee a avut onoarea studieze muzica clasica Hindustani sub indrumarea lui Pandit Ajoy Chakraborty ji, cel mai renumit exponent al Patiala Gharana, iar cea semiclasică sub indrumarea lui Smt. Shipra Basu.
Mahua a cântat în numeroase spectacole prestigioase, printre care şi “Bharotio Nandonik
Parishad”, care se află sub patronajul statului indian.
Este de menţinut muzica ei este difuzată în mod regulat de ALL INDIA RADIO şi este o artistă recunoscuta de Consiliul Indian pentru Relaţii Culturale.
Ea a fost răsplătită cu distincţiile “Sangeet Prabhakar” şi “Sangeet Visharad”, de către Pracheen Kala Kendra. Talentul ei l­a impresionat şi pe Regele Hiderabadului Nizam Raja, acesta a invitat­-o cânte în palatul său. Vocea sa deosebită şi de o rezonanţă nemaiîntâlnită face ca ea să se bucure de succes în India şi în străinătate.


Smt. Mahua Mukherjee a sustinut numeroase concerte atat in India cat si in strainatate. Anul
2008 marcheaza inceputul turneelor sale in Europa Occidentala, preilej cu care a raspandit muzica clasica indiana in tari precum Elvetia, Belgia, Franta, Italia, Germania, etc. Anul acesta se va afla pentru prima data in Romania.


Sanjay Kansa Banik (tabla)

Sanjay Kansa a început studiul artei Tabla la frageda vârstă de 6 ani. Primii paşi în această artă i­-a făcut alături de Sri Goutam şi a continuat studieze alături de Prof. Dulal Ch. Natto de la “Benaras Gharana” (Scoală de Tabla). Prezenţa sa scenică şi carisma de care dovada face ca spectacolele sale fie unice. Puritatea şi claritatea notelor, frazelor şi ritmurilor (Bols, Banis
& Layakaris) reproduse de Sanjay încântă simţurile tuturor pasionaţilor de muzică.
Particularitatea sa artistică se remarcă în prestaţia la “Bayan” (toba pentru mâna stângă).

Sanjay a susţinut spectacole în cadrul a numeroase evenimente de pe tot cuprinsul Indiei, dar şi în ţări europene (Germania, Olanda, Italia, Elveţia, Anglia, Franţa). Muzica sa a fost admirată de ascultători, colegi de breaslă şi critici.


Sanjay a obţinut numeroase distincţii printre care: ”Sangeet Bhushan” (Chandigarh, India), “Sangeet Prabhakar” (Allahabad, India), “Sangeet Ratna” (Kolkata, India), ”Talmani” (Mumbai, India).


De asemenea, el a câştigat numeroase premii în cadrul unor concursuri naţionale şi regionale. Sanjay nu este doar un strălucit interpret de Tabla, ci şi un student remarcabil şi un bun cunoscător al artei muzicale. Este câştigătorul prestigiosului “Nirod Baran Smriti Puraskar” pentru rezultatele deosebite cu care a absolvit şcoala de Tabla din cadrul Universităţii Rabindra Bharati, Calcutta în anul 2000. Pentru următorul ciclu de studii al şcolii de Tabla el a fost răsplătit cu medalia de aur în anul 2001. De asemenea, Sanjay a fost răsplătit cu calificativul plus bine pentru calităţile sale artistice de către postul de radio: The All India Radio, Calcutta, care a emis numeroase înregistrări ale sale, care s-­au dovedit a fi foarte îndrăgite de către ascultători.


Sanjay trăieşte de 2 ani în Roma, Italia. Aici el a avut spectacole alături de faimoasa orchestră Orchestra di Piazza Vittorio & Agricantus şi predă frumoasa sa artă, Tabla.


Mihai Sturza (bansuri și harmoniu)

A studiat sitarul și muzica vocală sub îndrumarea lui Pt. Gopal Pathak în Kanpur, Uttar Pradesh, în anul 2000. Gopal Pathak, pandit în limba sanscrită și în sitar, a împărtășit cu el atât experiența sa muzicală, cât și cunoașterea filosofiei și a mitologiei, esențiale pentru înțelegerea muzicii clasice indiene, care are la bază spiritualitatea.


În anul 2005 și­-a continuat studiile la harmoniu, avându-­l ca profesor pe faimosul violonist și compozitor Pt. Prabhakar Dhakde din Nagpur, Maharashtra, reprezentant al tradiției Patiala Gharana. Tot acolo a început studieze și instrumentul bansuri. În 2009 a mers la Bangalore, Karnataka, pentru a aprofunda studiul muzicii instrumentale la bansuri împreună cu Shaktidhar Iyer, un tânăr maestru, discipol al legendarului muzician la bansuri și shehnai, Pt. Rajendra Prasanna, pe care l­-a întâlnit în Bangalore.


A participat la sute de concerte atât în România, cât și în Europa, alături de grupul „Sangeet
Lahari” (pe care l-­a fondat în 2001), dar și individual. În 2003 a lansat albumul „Ananda Lahari”.


Mihai abordează cu umilință muzica, folosind fiecare oportunitate pentru a învăța și pentru a-­și lărgi înțelegerea muzicii clasice indiene.


 Anne Marie Ene (vioară)

Membră a Orchestrei de Cameră a Radio România, Anne­ Marie Ene a absolvit Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (1995) Trinity College London şi Gandharva Mahavidyalaya din New Delhi. Shri Mataji Nirmala Devi i­-a recomandat studieze muzica clasică indiană. În India, Anne Marie a studiat cu Prof. Joy Shrivastav, violonist al All India Radio şi Dr. Swarna Khuntia. A fost invitată ca si maestru de concert la Delhi Symphony Orchestra (2002-­2003) şi colaborează
cu cele mai bune orchestre din România. Cariera ei solo include muzică de cameră, recitaluri solo şi concerte de muzică clasică indiană în România si în străinătate.