Interior de casa |
Arta populară în viaţa cotidiană
Interiorul casei este spaţiul în
care femeia dispune de modul de aranjare, de repartizarea mobilierului şi
obiectelor de uz, spre deosebire de curte şi construcţiile economice
considerate un spaţiu masculin.
Intrând într-o casă, constaţi
existenţa a trei centre de greutate: colţul
cu vatra sau soba, care oferă sursa de căldură, posibilitatea pregătirii
hranei şi în trecut, fiind şi sursă de lumină; colţul amenajat pentru odihnă, în care se află patul situat în apropierea surselor
de căldură; colţul cu laviţele şi masa,
deasupra căruia sunt icoanele, un colţ consacrat ospitalităţii.
În legătură cu funcţia de
adăpost, dotarea interiorului este diferită în zonele de munte cu climă rece
faţă de cele de la câmpie cu climă mai caldă.
Fiecare din aceste „centre” are
o anumită semnificaţie. Locul vetrei a fost o vreme îndelungată un spaţiu
sacru, datorită focului purificator. Aici năşteau femeile şi aveau loc anumite
ritualuri, aici se reunea familia în jurul mesei, la lumina focului torceau şi
ţeseau femeile în lungile nopţi de iarnă. Focul era atât de preţios, că nu
trebuia dat din casă.
Colţul cu patul asigura
intimitatea cuplului, dar şi căldura, datorită numeroaselor categorii de
ţesături din lână folosite ca aşternut sau pentru învelit. Patul putea să fie
şi loc de reprezentare, datorită numeroaselor categorii de ţesături aflate în
jurul său şi a lăzii de zestre cu teancul de covoare şi perne aşezate deasupra.
Într-unele sate din Transilvania, în casele cu o cameră destinate oaspeţilor,
se întâlnea şi un „pat de păradie” folosit exclusiv pentru etalarea ţesăturilor
şi a persoanelor. În forma cea mai veche, mobilierul simplu şi funcţional era
lucrat în gospodărie sau de meşteşugari locali, fiind compus din laviţe aşezate
în jurul camerei, adesea fixate între bârnele pereţilor sau compuse dintr-o
scândură cu patru picioare înfipte în pământ. Lăzile de zestre frumos decorate
cu crestături, ca şi dulapurile pentru vase, au fost lucrate din scânduri
cioplite, încheiate în cuie de lemn şi îmbinate una în alta, în nut şi feder (Nut si feder = sistem de îmbinare a doua piese (din lemn) care constă în introducerea unei proeminenţe fasonate, aflată pe una din feţele primei piese, în ulucul de pe faţa corespunzătoare celei de-a doua piese). Pe măsura trecerii timpului, au început să se folosească mobile lucrate dulghereşte, încheiate la colţuri în „coadă de rândunică”, simple sau decorate prin pictare. Spaţiul restrâns al caselor vechi a determinat dispunerea mobilierului în jurul camerei, folosirea poliţelor fixate la grinda meşter sau deasupra laviţelor. O bară montată în apropierea plafonului servea, în unele zone, iniţial pentru uscat hainele, ulterior pentru prezentarea costumelor de sărbătoare şi a diferitelor categorii de ţesături specifice-cergi, covoare, feţe de masă etc. Interiorul locuinţei uimeşte prin bogăţia ţesăturilor viu colorate care ocupă pereţii, paturile, laviţele, mesele, toate realizate în gospodărie. Cromatica armonioasă şi caldă creează o impresie de confort în ciuda spaţiului restrâns şi a simplităţii mobilierului.
("Muzeul National al Satului Dimitrie Gusti" - Dr. Georgeta Stoica - Etnolog)
MNSDG
("Muzeul National al Satului Dimitrie Gusti" - Dr. Georgeta Stoica - Etnolog)
MNSDG