08.10.2012

Programul festivalului Namaste India editia a IV-a, Duminica 14 octombrie 2012

-->

Duminică, ora 18:00 - Spectacol “Pasiunea şi Ritmul”(Laura Bogorodea, Grupul Nritya)


Spectacolul îşi propune o incursiune coregrafică în diversitatea tradiţiilor Indiei. Cu fiecare dans vom călători prin Nordul Indiei, descoperind regiuni precum Kashmir, Rajasthan, Bengal sau Punjab. Vom întâlni curtezane, maharajas, prinţi şi prinţese, vom pătrunde în palate în stil mogul, vom sărbători festivaluri precum Holi şi Lodi, vom asista la petreceri populare, descoperind de fiecare dată bogăţia copleşitoare de culori şi ritmuri, intensitatea fiecărei clipe.

Duminică, ora 11:00 – Atelier de limba hindi (Hilda-Hedvig Varga)


Limba Hindi îşi are începuturile în Asia Centrală în jurul anului 5000 i.Hr, şi are de asemenea o relaţie specială cu Urdu, iar majoritatea vocabularului din Hindi vine din sanscrită. Limba Hindi a început să fie folosită iniţial în scrierile din timpul secolului al IV-lea d.Hr, scrisă pe manuscrisele Brahmi, dar din secolul al XI-lea d.Hr a fost scrisă cu alfabetul Devanagari. Din cele 18 limbi oficiale ale Indiei şi cele peste 1000 de dialecte, Hindi este promovată de către guvern şi folosită de peste jumătate din populaţie. Hindi este limba care include mai multe dialecte diferite şi variaţii, iar în unele cazuri aceasta limbă este complet diferită de unele din dialectele sale, inclusiv unele variaţii care sunt considerate limbi separate cu propria lor literatură.
Scurtul atelier de limba hindi, cea mai importantă limbă națională a Indiei, își propune să ofere vizitatorilor festivalului informațiile de bază cu privire la structura lingvistică a țării. De asemenea, vor fi prezentate detalii cu privire la structura vocabularului acestei limbi, însoțite de exemple relevante. Totul va fi prezentat interactiv, încurajând participarea publicului. Toți participanții sunt rugați să își pregătească întrebările de acasă (în cazul în care este vorba despre întrebări complexe de gramatică sau elemente de vocabular, cultură ori obiceiuri). Vom încerca să vă lămurim pe viu, în cadrul atelierului.

Duminică, ora 12:00 - Spectacol de Dansuri Bollywood (Laura Bogorodea, Grupul Nritya şi Ansamblul Shakti)


Laura Bogorodea, dansatoare talentată, pasionată încă din copilărie de cultura indiană, are la vârsta de doar 23 de ani o experienţă extraordinară pe plan artistic. Laura a practicat diverse forme de dans încă de la vârsta de 8 ani. Are peste 15 ani experienţă ca dansatoare şi 5 ani ca profesor de dans. Din anul 2007, Laura a fost profesor de dansuri moderne şi indiene, pregătind atât adulţi cât şi copii. În anul 2010 Laura a participat la emisiunea “Românii au talent” unde s-a clasat în semi-finale.
De-a lungul anilor a participat la numeroase competiţii sportive şi spectacole iar mai tarziu a infiintat un club de dans sportiv care include şi o secţie de dans Indian. In toţi aceşti ani, Laura şi-a cultivat singură pasiunea pentru dansul indian. Visul ei este să se poată perfecţiona cu profesori specializaţi din India.
Împreună cu grupul ei de dans indian, Laura a susţinut spectacole atât în România cât şi în străinătate, a fost invitată să danseze în cadrul unor emisiuni la TVR1, TVR2, Pro TV, Favorit TV, Prima TV, Neptun TV.
ANSAMBLUL DE DANS INDIAN “SHAKTI” (shakti, în sanscrită înseamnă putere, forţă, energie feminină). În mitologia indiană, Shakti este consoarta zeului Shiva şi expresia feminină a divinităţii. Această divinitate are o multitudine de manifestări, printre care Durga, Kali cea neagră, Parvati s.a. Prin reprezentaţiile sale artistice, ansamblul urmăreşte exemplificarea graţiei şi puterii feminine.

Ansamblul de dansuri indiene Shakti a avut prima apariţie publică în cadrul festivalului Ateneuropa, desfăşurat la Ateneul din Iaşi, în 2004. Coregrafa trupei, Loredana Ungureanu, pasionată de cultura indiană, a realizat primul dans în mai 2004, în spectacolul de teatru BAAL, adaptare după Brecht, pe o melodie instrumentală indiană, The Fire Within (albumul Elements – Fire).
Loredana Ungureanu este coregrafă, dansatoare,  textieră (a scris un text în versuri inspirat din poemul epic Mahabharata, pentru Sărbătoarea luminilor Diwali ). Dansurile realizate sunt fie Bollywood,  amintind de filmele indiene (Devdas, Hum Dil de Chuke Sanam – Din toată inima, Har Dil Jo Pyar Karega – Fiecare inimă îndrăgostită, Lajja – Ruşine, Tumko Na Bhool Payenge – Nu te voi uita  niciodată, Bride & Prejudice, Dus), dansuri bhangra, dansuri semiclasice, imbinand elemente de dans clasic kathak, bharata natyam, odissi (Dheem ta dare, Ami je tomar, Ashtalakshmi) sau dansuri folclorice (Dansul cu beţe Dola Dola, dansul Nimbooda – micuta lamaie, specifice regiunii Rajasthan). Specifice sunt gesturile mainilor (mudras), pozitiile corpului (bhangas), ritmul (Taal), expresiile feţei.
Membri: Andreea Bacă, Carmen Bejan, Iuliana Epure, Antonia Maftei, Angela Floares, Alexandra Rosu (Sectia hindi, Universitatea Bucuresti), Loredana Ungureanu (coregraf), Anahita Zolfaghari.

Duminică, ora 13:00  - Prezentare culinară (Krishna Bohat)


Krishna Bohat, maestrul bucătar indian, s-a născut în 1979, la Bombay, într-o familie numeroasă. Încă din copilărie a petrecut multe ore în bucătărie, alături de mama sa. În adolescenţă, le gătea surorilor lui atunci când părinţii erau plecaţi la serviciu sau în concediu. În 1999, s-a angajat ca bucătar la restaurantul hotelului Taj Mahal, unul dintre cele mai cunoscute restaurante de cinci stele din Bombay. După o vreme petrecută călătorind, a lucrat câţiva ani în Marea Britanie, pentru un alt restaurant de renume, Thistle Haydock, ocazie cu care a învăţat foarte multe dintre secretele bucătăriei europene, desăvârşindu-şi arta culinară. A urmat „aventura caraibiană“, câteva luni pe un vas de croazieră, care l-a purtat în cele mai exotice colţuri ale lumii, ajungând să îmbine cu mare artă aromele bucătăriei franceze, italiene, chineze sau japoneze cu aşa-numita bucătărie main-kitchen, pan-asiatică şi fusion.

În 2006, Krishna Bohat s-a căsătorit în România, cu Ruxandra Nicoleta Bohat, a trăit o vreme la Ploieşti, apoi a venit în Bucureşti, lucrând la elegantul restaurant Maxim, cu profil internaţional. Desigur, în afară de delicatesele din bucătăria altor continente, Krishna Bohat ştie să gătească şi mâncăruri româneşti, de la tradiţionalele sarmale, la cele mai complicate specialităţi din gastronomia românească.
Dincolo de cunoştinţele culinare pe care le acumulează constant din cărţile şi revistele de specialitate studiate, Krishna Bohat are un secret profesional pentru bucatele sale foarte apreciate: „Dacă un om face mâncarea cu suflet, atunci iese foarte bună.Eu pun mult suflet şi clienţii mei sunt mulţumiţi. Gătesc din plăcere, chiar dacă sunt la serviciu sau acasă, îmi place să fac mâncare pentru cei din jurul meu”.
Iar secretul vastei sale experienţe acumulate de-a lungul timpului pare să o explice neobosita curiozitate şi minuţiozitate în cunoaşterea specificului bucătăriilor lumii, pornind de la pasiunea care l-a îndemnat în cariera sa: “India are aproape 2 000 de condimente, este cea mai aromată dintre ţările lumii. India este o ţară-regină a condimentelor. În afară de condimentele propriu-zise, sunt combinaţii, care ajung la alte câteva mii. Şi încă mai sunt de descoperit multe condimente. În pădurile Indiei, în triburile care trăiesc acolo, am văzut că mai folosesc nişte tipuri de frunze, de seminţe, care încă nu au ajuns oficial în lumea gastronomiei. Este o dovadă clară că natura mai are multe să ne ofere, în natură există multe plante pe care noi, oamenii din oraşe, încă nu ştim să le folosim”, spune Krishna Bohat într-unul dintre interviurile sale.

Duminică, ora 14:00 - Spectacolul de dans clasic indian  “Yaatra” (Centrul de Artă Euterpe)


Yaatra” – o călătorie în lumea fascinantă şi magică a dansului indian clasic şi devoţional, rememorând poveşti şi mituri cunoscute sau demult uitate despre zei şi oameni, o introducere în stilurile Kathak, Bharatanatyam şi Odissi, un omagiu adus divinităţii şi iubitorilor de frumos şi artă, un imn închinat vieţii, o invitaţie la visare. (Spectacol de dans clasic indian oferit de Centrul de Artă ‘Euterpe’. Coregrafia: Carmen Coţovanu Pesantez)

Kathak (derivat din cuvintele sanscrite “katha” – poveste şi “kathakar” – povestitor) este unul dintre stilurile majore ale dansului clasic indian, care ne poartă către timpurile vedice, când preoţii şi rapsozii călătoreau dintr-un loc într-altul istorisind, prin muzică, dans şi mimă, din epopeile “Mahabharata” şi “Ramayana”. Performat iniţial în temple, ca dans ritualic închinat divinităţii, Kathak a ajuns la curţile regilor moguli, într-o perioadă când dansul, muzica şi poezia atingeau apogeul rafinamentului, pentru ca, după o perioadă de umbrire a artelor, să revină pe marile scene spre încântarea ochiului şi a sufletului. Stilul se caracterizeaza prin elemente ritualice, rezultat al miscării Bhakti de adorare a divinităţii, la care s-au adaugat influenţe persane, reunind deopotrivă sacrul şi profanul într-o armonie perfecta. Compoziţiile sunt specifice muzicii Hindustani (nordul Indiei), iar costumele amintesc de miniaturile din perioada mogulă şi de strălucirea Taj Mahal-ului.

În India, există trei şcoli principale de dans Kathak – “gharana”, care se deosebesc prin anumite aspecte tehnice şi artistice dezvoltate de exponenţii fiecareia dintre ele. Kathak este un dans sofisticat, spontan, plin de graţie şi expresivitate, cu piruete elegante, cu gesturi feminine, dar ferme, care dă frâu liber imaginaţiei şi măiestriei interpretului de a transpune povestea prin dans, muzică şi mimă.

CARMEN COŢOVANU PESANTEZ, coregraf dans indian, profesor, redactor, traducător, indianist. În prezent, director general al Bibliotecii Pedagogice Naţionale “I.C. Petrescu”, Bucureşti.
Absolventă a Facultăţii de Litere a Universităţii din Bucureşti (1996), având studii de specialitate(limba hindi, dans clasic indian – stilul Kathak) în India – Delhi (1996-1997), Agra (1999-2000), ca urmare a unor burse oferite de statul român şi de Guvernul Indian. Membru al Asociaţiei Culturale Româno-Indiene din 1998 (preşedinte, 2002; secretar general, 2003-2008) şi al altor asociaţii culturale; director artistic în cadrul Centrului de Artă “Euterpe” (din 2005).

A participat la numeroase spectacole şi festivaluri internaţionale de muzică, dans şi poezie. A avut apariţii televizate şi radiodifuzate, a susţinut cursuri de hindi, workshopuri de dans clasic indian, interviuri şi conferinţe pe teme de educaţie, cultură şi civilizaţie indiană, religie, artă, tradiţie. A publicat articole şi recenzii în ziare şi reviste de cultură şi educaţie, a tradus cărţi de poezie în limbile engleză şi hindi. A obţinut numeroase premii şi distincţii în ţară şi în India, pentru promovarea dansului clasic indian, a limbii hindi, a culturii şi civilizaţiei indiene şi a dezvoltarii relaţiilor culturale româno-indiene: “Svin Card Special Prize” pentru interpretare muzică indiană clasică şi ghazal (Delhi, 1996); „Hindi Sri” Diploma (Bucureşti, 1999); „All India Hindi Debate Competition” – Special Prize (Agra, 1999); Premiul I pentru dans indian (Festivalul Baisakhi, Agra 2000); India-Romania Friendship Award (2005); Premiul “Amita Bhose” (2007) s.a.
Formator, organizator şi promotor de evenimente culturale şi educaţionale, moderator de emisiuni radio şi TV, ilustrator muzical. A realizat coregrafia multor spectacole de muzică, dans, teatru, operă, fusion şi fashion show şi a susţinut spectacole de dans clasic în România şi India: spectacol în onoarea E.S. Bhairon Singh Shekawat, vicepreşedinte al Indiei, cu ocazia Zilei lui Mahatma Gandhi (Bucureşti, 2002); “Gitagovinda” de Jayadeva (Uniunea Scriitorilor, 2004); colaborare cu Formaţia „Iris” – megaspectacol prilejuit de lansarea discului “Maxima” (Buc ureşti, Sala Polivalentă, 2005); emisiunea “George’s Show”, TV Ploieşti (2005); Opera “Lakmé. Aria clopoţeilor” – Teatrul de Operetă (2006); „Maitreyi” – Teatrul de Stat din Oradea şi Compania de Teatru D’aya (2008); „Maitreyi” – ARCUB şi Compania de Teatru D’aya (2011); spectacol în onoarea lui Swamini Vimalananda (Chinmaya Mission, Bucureşti – Tinerimea Română) etc.

A participat ca fotomodel în spectacole de modă şi a colaborat la realizarea unui serial despre viaţa studenţilor în campusul universitar din India (1996). A pregătit grupuri de dans indian (clasic, devoţional, folcloric, fusion) în România şi India. A cunoscut maeştri de dans clasic indian (Pandit Birju Maharaj, Shovana Narayan, Uma Sharma, Saswati Sen, Geeta Chandran, Alarmel Valli, Surupa Sen, Pragati Sood, Priyadarshini Shome s.a.), regizori, producători, coregrafi, artişti renumiţi. A susţinut spectacole de dans indian în diferite oraşe ale Indiei (Delhi, Agra, Lucknow, Ayodhya, Rishikesh, Haridwar, Kocin s.a.).
Carmen Coţovanu Pesantez s-a specializat in stilul de dans clasic Kathak (nordul Indiei), dar interpretează şi dansuri în stilurile Bharatanatyam (sudul Indiei), Odissi (Odissa – estul Indiei), dans devoţional, folcloric şi fusion (Kathak-Flamenco, Jugalbandi), creând propria coregrafie.

CENTRUL DE ARTĂ “EUTERPE” (www.cae.ro; www.facebook.com.Centrul de Arta Euterpe),Bucureşti este o instituţie privată care a luat fiinţă în anul 2003, fondator şi director Wladimir Pesantez.

Centrul de Artă “Euterpe” a început prin a desfăşura activităţi în domeniul artistic şi cultural, punând la dispoziţia adulţilor de diferite vârste şi naţionalităţi precum şi a copiilor posibilitatea de a se relaxa, a comunica şi a se exprima prin artă, creând cadrul instituţional al unui dialog şi al unui spaţiu cultural menit să ducă la cunoaşterea patrimoniului artistic internaţional. Acest centru a fost creat cu scopul de a oferi teambuilding prin artă şi ateliere creative în mai multe discipline – pictură, desen, teatru, dans, muzică, în limba română şi în limbi de circulaţie internaţională, folosind metode didactice interactive, sub îndrumarea unei echipe profesioniste, entuziaste şi plină de iniţiativă. De-a lungul timpului, această instituţie a organizat şi găzduit expoziţii de pictură, fotografie, sculptură, serigrafie. Un alt obiect de activitate al centrului este legat de cursuri şi traduceri literare din limbile engleză, franceză, spaniolă, hindi, colaborând cu poeţi, scriitori şi traducători din ţară şi din străinătate. Centrul de Artă “Euterpe” organizează evenimente şi oferă prestări servicii artistice (concerte/recitaluri de muzică latino-americană, spectacole de dans indian, flamenco, latino s.a.), derulează şi participă la proiecte culturale, colaborează cu artişti de prestigiu din ţară şi din străinătate, cu alte instituţii de cultură, ambasade, companii, ONG-uri etc.

ALINA POPESCU este absolventă a Facultăţii de Limbi şi Literaturi Străine, specializarea Engleză – Comunicare şi Relaţii Publice, din cadrul Universităţii din Bucureşti, şi a unui Master în Studii Culturale Britanice, la aceeaşi instituţie de învăţământ superior. Încă din copilărie a fost pasionată de cultura indiană şi de dansul clasic indian. A început să studieze stilurile Kathak, Bharatanatyam şiOdissi sub îndrumarea coregrafei Carmen Coţovanu Pesantez, în cadrul Centrului de Artă “Euterpe”, evidenţiindu-se printr-un real talent, dublat de perseverenţă, creativitate şi o sensibilitate aparte. A participat în mai multe spectacole de dans clasic indian, devoţional şi fusion, prestaţia sa artistică fiind bine apreciată. Între acestea, se numără: ediţia a III-a a Festivalului Culturii Indiene „Namaste India” (2011); Omagiu poetului Rabindranath Tagore la 150 de ani – proiectul naţional „Noaptea Bibliotecilor”; reprezentaţie de dans clasic indian pe muzica lui Tagore – cu ocazia lansării volumului „Dragostea încurcă, dragostea descurcă”, (Editura Cununi de Stele); spectacol de dans devoţional ocazionat de Conferinţa lui Swamini Vimalananda – Chinmaya Mission, Tinerimea Română (Bucureşti, 2012) s.a.

ALINA ION este absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice, specializarea Comunicare şi Relaţii Publice, din cadrul Şcolii de Ştiinţe Politice şi Administrative (SNSPA), şi a unui Master în Comunicare Manageriala şi Resurse Umane.

ANDREEA ION este studentă la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei – Specializarea Pedagogie, Universitatea din Bucureşti. Pasionate de limba hindi, de cultura indiană şi de dansul clasic indian, au început să studieze stilurile Kathak şi Bharatanatyam, dans devoţional, folcloric şi fusion în cadrul Centrului de Artă “Euterpe”, dând dovadă de tenacitate şi o sensibilitate deosebită, susţinute de multă muncă. La ediţia I a Festivalului Culturii Indiene „Namaste India” (2010), surorile Alina şi Andreea Ion au încântat publicul prezentând pe podium frumuseţea şi perenitatea sariului indian între tradiţie şi modernitate.

AIDA PASCU este elevă la Liceul Bilingv „Miguel de Cervantes” din Bucureşti şi mezina grupului de dans clasic indian al Centrului de Artă „Euterpe”. Provine dintr-o familie de artişti fiind, la rândul său, membră a Corului de Copii al Operei Naţionale Române.
Dornică de cunoaştere, înzestrată cu ambiţie şi talent şi o capacitate de memorare demnă de invidiat şi-a descoperit o nouă pasiune – cultura şi civilizaţia Indiei milenare, în special muzica şi dansul, alături de limba hindi. Este îndrăgostită de stilul Kathak, dar studiază, în egală măsură, şi alte stiluri de dans clasic indian (Bharatanatyam şi Odissi), devoţional, folcloric şi fusion, visând să devină o artistă apreciată.

Duminică, ora 15:00 - Înţelepciunea populară nu are graniţe (Carmen Mușat-Coman)


Literatura populară este creația unei societăți întregi și ca atare reprezintă mentalitatea unui întreg popor. Din acest punct de vedere, proverbele sunt cele mai grăitoare expresii ale gândirii unei țări. Fiind transmise din gură în gură, din loc în loc și din generație în generație, ele se integrează în viața poporului și evidențiază caracteristicile societății respective” (Amita Bhose – Cuvânt înainte, Proverbe și cugetări bengaleze, editura Cununi de stele, 2009).

Caracteristici comune ale societății indiene și române, prin exemple practice, pornind de la proverbele bengaleze și sanscrite (Proverbe și cugetări sanscrite, 2012),  culese și traduse de Amita Bhose.


Duminică, ora 16:00 - Spectacol de muzică etno-fusion (Trupa OM)


OM este una din cele mai originale şi dinamice prezențe din peisajul muzical actual. Stilul lor, definit ca etno-fusion, îmbină genuri contemporane (pop, rock, folk) cu motive etnice din toată lumea printr-o varietate de instrumente neconvenţionale precum djembe, caval, didgeridoo, dramba, kazoo, ocarina, etc şi instrumente clasice cum sunt flautul, clapa, chitara etc.
Scurta prezentare a trupei OM:
Stil: etno-fusion, world-music, instrumental, muzica contemporana
OM este o trupă de etno-fusion alternativ cu versuri în engleză şi sanscrită. Muzica lor îmbină armonios genuri contemporane cu influenţe etnice din toată lumea. Astfel, publicul călătoreşte de la un continent la altul trecând prin culturi celtice, africane, amero-indiene, latino şi orientale, regăsind totodată note subtile din specificul românesc şi balcanic.

Nume: OM este un proiect muzical caritabil, profitul din urma concertelor şi a vânzării de CD-uri fiind folosiţi în scopuri de binefacere. Numele subliniază mesajul pe care trupa îl promovează, acela că arta poate fi un mijloc atractiv şi intuitiv de a vedea dincolo de nevoile noastre şi că a fi OM implică mai mult decât a respira, a mânca, a munci şi a dormi, că a fi OM înseamnă a fi creativ, a fi darnic, a fi atent la ceea ce te înconjoară, a căuta sensuri, a fi… OM cu adevărat. OM în sanscrită înseamnă «sunetul primordial»

Album: The Journey, 2011

Membrii şi instrumentele: Începând din anul 2008, OM cântă live la variate instrumente originare din diferite părţi ale lumii. De aici şi noţiunea etno-fusion care îmbină într-un concept numeroase motive etnice din toată lumea.

Oxana Gherghel – voce, clapă, chitară acustică
Reni Laszlo – flaut, caval, kazoo, muzicuţă
Adi Gherghel – djembe, dramba, didgeridoo, percuţii
Cristi Gherghel – set de tobe, dramba

Câteva concerte şi festivaluri:
Global Battle of the Bands Romania – finalisti
Gustar – Chisinau
Romanii au Talent
Fan Fest – Rosia Montana
Japan-Play
Reclaim the Fields
Sighisoara Medievala
EcoART Fest
Festivalul international Jamboreea (roJAM)
TEDx Cluj-Napoca
Zilele Clujului, etc.